audio kutak napisao:ako smijem pitati, u čemu je "kvaka" kod tih jeftinih zvučnika? jesu po čemu posebni ili?
Posebno je to da se za male novce mogu kupiti sasvim korektni širokopojasni zvučnici, a za prvi slijedeći sličan zvučnik treba izdvojiti više puta toliko.
Tako niska cijena mi je omogućila da eksperimentiram sa jednim konceptom, a što sam imao namjeru jako, jako dugo. U jedno davno siromašno doba (početak sedamdesetih) sam svirao u jednoj grupi, a za svirke nam je trebao razglas. Pojačala smo pravili sami, ali najjači zvučnik koji se onda mogao kupiti je bio jedan ovalni zvučnik od 5W (bilo ih je doduše nekoliko različitih od EI-a, RIZ-a i ISKRE, ali su bili vrlo slični), vrlo sličnih dimenzija ovim današnjim WESTRA-inim zvučnicima. Kopirajući izgled razglasnih kutija SHURE koje su bile u vlasništvu vojske (dom JNA), a koje su izgledale upravo ovako (imale su 6 zvučnika u vertikalnom nizu, ali 2 zvučnika su bili visokotonski i manjeg promjera!), napravili smo 2 kutije i u njih smjestili po 8 komada gore spomenutih zvučnika (mislim da su bili EI-Niš 5W/4Ohma).
Kutije su radile iznenađujuće dobro i za pjevanje i za puštanje glazbe s gramofona. Cijeli taj razglas je imao samo 4 mikrofonska kanala i jedan kanal za gramofon (s kristalnom zvučnicom !
). Kanal za gramofon je bio koncipiran sa preklapanjem stereo/mono, a s kompletnim dvostrukim mono potenciometrima. Koristili smo 2 jednaka odvojena izlazna pojačala sa ECF80 i 2xPL36 u svakom. Izlazna pojačala su radila u protufaznom spoju vrlo blizu B-klase i svako je davalo 40-ak vati izlazne snage. Jako dugi niz godina je taj "razglas" bio lokalni "etalon" kvalitete, sve dok se krajem sedamdesetih nisu počeli pojavljivati kompletni razglasi s tranzistorima, puno veće snage, više kanala i s puno kvalitetnijim višestaznim zvučnim kutijama. Bili su puno moćniji od "našeg" starog razglasa, ali u tonskom pogledu i nisu odmakli.
Sigurno sam sentimentalan i subjektivan, ali slušanje "Line Array" sistema kod Elvisa u radioni me za trenutak vratilo na početak sedamdesetih. Iako su upotrebljeni zvučnici kod Elvisa bitno drugačiji od WESTRA-i i od starih EI-Niš zvučnika, karakter zvuka me je podsjetio na stari sistem pa sam došao do zaključka de je to uzrokovano samo smještajem zvučnika u vertikalni niz.
Pokušat ću sutra provizorno spojiti zvučnike i probati ih, upravo zato da ispitam može li se dobiti taj traženi zvuk.