Strana 2 od 5

Re: Još jedan 13DR7

PostPostano: Ned stu 03, 2013 6:45 pm
Postao/la Edison
sonny napisao:Nije 10 ohma, Edisone, nego 6,25 jer kaze da je paralelno spojio 10 ohma i jos 3 od 50 ohma...
To da regulator ne radi kako je zamisljeno, to se slazem...


Mislim da pise 10R na regulator i jos 3x50R paralelno, ali su ti u seriji s grijacima, iza regulatora. A vidi se i na slici, kako veli. Ti si mladji pa vidi na slici kako je to spojeno... ;)
U svakom slucaju, slazemo se da to nije dobro.

Nije ni bitno, sredit ce se to. Glavno da imamo jos jedno 13DR7 pretpojacalo koje svira. Musice cemo rijesiti... :D

Re: Još jedan 13DR7

PostPostano: Ned stu 03, 2013 6:49 pm
Postao/la davorin
Na 6 pred-pojačala koja sam do sada napravio nisam imao problema s time.
Problem se može riješiti (ili sakriti!) s stabilizacijom anodnog napona (koju nisam koristio!), ali i bez te stabilizacije nisam imao DC-ofset veći 10-15mV na izlazu.
Iako nisam u radioni do sada probao pred-pojačala s 13DR7 elektronkama sa poluvodičkim pojačalima, neki korisnici jesu i nisu se žalili.
Jasno je da se izlazni napon pojavljuje zbog promjene istosmjernog napona na odvojnom izlaznom kondenzatoru. S jedne strane je vezan na anodu elektronke, a s druge strane na masu (preko odvodnog otpornika). Ukoliko se istosmjerni napon na anodi mjenja, na kondenzatoru se pojavi razlika potencijala za čije izjednačavanje treba prilično vremena upravo zbog velikog rasteretnog otpora. Zašto se mijenja potencijal na anodi?
Promjene napona mreže će uzrokovati promjenu napona napajanja elektronke, a uzrokovat će i promjenu energije grijanja, te tako s dvije strane utjecati na visinu napona. (promjenom napona grijanja dolazi do jače/slabije emisije, a time se mjenja unutrašnji otpor elektronke, odnosno njena emisija)
Stabilizranjem napona grijanja ili još bolje, grijanjem elektronke s konstantnom strujom (konačno 13DR7 su elektronke prvenstveno namjenjene za serijski spoj grijanja i nazivnu struju od 0,45A, a tek je usputno naveden i napon grijanja pri tome!) čime će se spriječiti promjene temperature katode, a time i emisija.
Anodni napon se također može stabilizirati (bilo poluvodičima, bilo elektronkama), ali je dovoljna stabilizacija korištenjem prigušnice velikog induktiviteta, velikih filterskih kondenzatora i nešto veće struje kroz odvodnih otpornika u ispravljaču (spojeni paralelno elektrolitu nakon prigušnice).

Re: Još jedan 13DR7

PostPostano: Ned stu 03, 2013 7:59 pm
Postao/la Edison
Davorine,
evo pitanja i odgovora s velikog diyaudio foruma.


oscillating dc offset
Just finished a build of this circuit, at the output there is between, say, -50mV and +50mV of dc present at any given time. what could be causing this?
-------------

You may be seeing supply rail variations due to your mains voltage varying. Your PSU is a low pass filter. The output cap and ground resistor is a high pass filter. In the subsonic overlap region where neither is attenuating too much you can get mains variations coming through.
-------------

Meni se cini da je to to. Nema sto drugo biti.
Skoro uvijek imam problem s tim "plivajucim" DC-om na pretpojacalima, ako ne koristim stabilizirani anodni napon. Moguce da imam "losu" struju. No i sonny je imao slican problem. Vjerujem da ga imaju i drugi, ali nisu isli za tim i mjerili...

Re: Još jedan 13DR7

PostPostano: Ned stu 03, 2013 8:30 pm
Postao/la davorin
To je točno u slučajevima gdje se može uočiti barem povremena pravilnost osciliranja izlaznog ofseta, ali direktne promjene izlaznog ofseta sam uočio spajajući pred-pojačalo na regulacioni trafo. Namjerno izazivajući promjene napona napajanja (~10V) izazvao sam povećanje ofset napona odmah nakon promjene, a koji bi se smanjio nakon par sekundi.
Jednaka promjena bi se događala i kod podizanja i kod smanjenja napona, a normalizacija bi bila sporija što je manje prosječno opterećenje u ispravljaču. Gotovo nikakve promjene izlaznog ofseta nije bilo kad sam ispravljač za probu opteretio s dodatnih ~40mA (otpornik od 5,6kOhma/10W) s čime se oformio svojevrsni SHUNT-regulator.
Podzvučne oscilacije nisam uspio izazvati niti sa direktnim spajanjem signala na ulaz od 10Vpp frekvencije nekoliko Hertza. Moguće su rezonancije podzvučnih frekvencija izazvane koincidencijom vrijednosti unduktiviteta transformatora, prigušnice i filterskih kapaciteta (elektrolita), ali njih bi bilo lako ukinuti dodavanjem još jednog elektrolita u filter.

Re: Još jedan 13DR7

PostPostano: Ned stu 03, 2013 8:53 pm
Postao/la sonny
Konkretno sam pokušaovao s dodavanjem još jednog elektrolita direktno na anodne otpornike (blizu cijevi)...
Nikakve pomake na bolje nisam uočio s kondenzatorima redom : 10, 47, 100 uF...
Tek sam spajanjem 470uF elektrolita eliminirao problem...
Toliko sam skoro imao u cijelom napajanju za oba kanala :D
A napajanje je bilo CLCRCRC(+RC za drugi kanal)...

Re: Još jedan 13DR7

PostPostano: Ned stu 03, 2013 9:08 pm
Postao/la SaWa
Hvala svima na savjetima..
Napravio sam grijanje original po shemi....napon 33V.
Dodao sam 150k otpornik na izlazu kako mi je Edison preporučio i pustio da radi malo.
Nakon nekog vremena opet izbacila zaštita.Ovaj put sam pratio i ponašanje zvučnika.
Primjetio sam da membrana ponekad zadiše,odnosno napravi skoro maksimalni hod bez nekog razloga.
Znači ne gine stabilizacija anodnog napona.
Jel može ova po brojem 5
http://www.diy-audio.com.hr/viewtopic.php?f=6&t=42
ako imate neki bolji prijedlog....slobodno,slobodno,samo shemu stavite inače sam slijep :shifty:.

Ups,sad sam primjetio Davorinov savjet sa kondenzatorom...da probam dodati onda,al imam samo 100uF350V..

Re: Još jedan 13DR7

PostPostano: Ned stu 03, 2013 9:13 pm
Postao/la Khadgar2007
Imaš i ovaj ispravljač,nije nacrtan grec i možda koji CR član koji možeš dodati prije ispravljača. Zener diode D2-d% naslažeš vrijednosti da njihv zbroj daje ukupni željeni napon i to je to.

Harkonen EL34 napajanje.GIF

Re: Još jedan 13DR7

PostPostano: Ned stu 03, 2013 9:17 pm
Postao/la tubeman
Još jedan RC član bi mogao to riješiti.
Ipak, najbolje rješenje je dodavanje stabilizacije.
U cijeloj priči to i nije značajan trošak ali će dati najbolje rezultate.
Podsjećam da su sve radne točke i režimi uvjetovani nekim TOČNO postavljenim uvjetima (naponima).
Ako je predviđeno da anodni napon bude 120 V, onda će se radna točka "posmaknuti" čim on padne par volti ispod ili se digne iznad toga, a to se tokom danas stalno događa zbog opterećenja mreže.
O zagađenosti ne bih ovom prigodom :)
Isto tako, ako je cijev izvan tolerancija (na jednoj je 105V na drugoj 120V) može se zaključiti da je ili jedna značajno više potrošena od druge, ili da nešto ne štima s otporima, ili jedna vuče preveliku struju.
Konstatacija da je to OK (u tolerancijama) za samograditelje ne pije vodu :)
Ako pretpostavimo da su obje cijevi OK (najvjerojatnije), onda je moramo "ukrotiti" postavljajući je u ispravan režim.
Najjednostavnije je korigirati katodni otpornik kojim ćem se izjednačiti struje.
Naravno, prvo treba vidjeti što se događa ako cijevi zamijene mjesta, a najbolje bi bilo nabaviti još koju pa isprobati kako bismo točno ustanovili o čemu se radi.
To sve ako nemamo potrebnu tehniku za mjerenje (barem tubetester).
Ako inzistiramo na preciznosti, kvaliteti, "linearnosti" onda je to MUST BE, a ako je dosta da sve to samo "dobro svira", onda može tako ostati :(
Naša (a ne samo naša) mreža varira i više od 10% tokom dana, što će reči da se otprilike toliko mijenjaju i radne točke, naponi (a time i emisija) grijanja.
Napon grijanja isto tako volimo ignorirati i dokazujemo svoje "majstorstvo" izbjegavanjem njegove stabilizacije i ispravljanja.
Tu možda razlike nisu toliko vidljive, ali prevelika emisija isto nije dobra kao niti premala.
Ako se ugradi stabilizirano i ispravljeno grijanje cijevi, vrlo lako možemo kontrolirati te uvjete, a ako se doda i postepeno dizanje napona, vijek trajanja cijevi će se dramatično povećati.
Isto tako, ugradnjom stabilizacije anodnog napona održavanje ispravne radne točke postaje dječja igra u bilo kakvim uvjetima.
Isprva nam se to čini komplicirano (automatski i nepotrebno), ali kada se jednom usvoji "tehnologija" koja nas zadovoljava, ništa više neće biti problematično.
Ako se to tako napravi onda postoji šansa da će naš uradak doista dobro zvučati (ne samo nama :) )

To sve je posebno važno kod pretpojačala i RIAA korektora gdje su posebno važni stabilni uvjeti.
Zato predlažem "doradu" koja se ovdje može bez problema napraviti za par desetaka kuna.

Re: Još jedan 13DR7

PostPostano: Ned stu 03, 2013 9:33 pm
Postao/la pamook
cestitke za projekt Sawa :handgestures-thumbup:

ja bih takodjer rado vidio shematski kako izvesti sve napisano, osobito kako izvesti postepeno dizanje napona grijanja, uz naravno i stabilizator anodnog napona :dance: :handgestures-thumbsup:

Re: Još jedan 13DR7

PostPostano: Ned stu 03, 2013 9:55 pm
Postao/la Edison
pamook napisao:ja bih takodjer rado vidio shematski kako izvesti sve napisano, osobito kako izvesti postepeno dizanje napona grijanja, uz naravno i stabilizator anodnog napona :dance: :handgestures-thumbsup:


Evo postepeno dizanje napona grijanja s LM317. Shema je iz datasheeta.

LM317-slow.jpg


Umjesto R2 stavi se viseokretni trimer od 2k i u seriju mu otpornik od 1K, i napon se moze podesavati u sirokim podrucijma. Za vece struje idu LM350 i LM338.

Visokonaponski stabilizator nek stavlja netko drugi... ;)