Pozdrav,
Želio bih podijeliti vlastito iskustvo korištenja floppy drive motora kao pogona gramofona (audioorigami).
Takav pogon koristim već 10-ak godina.Pouzdan je ,ne zahtijeva česta podmazivanja jer je ležaj jednak umanjenoj varijanti konvencionalnog neinvertiranog ležaja gramofona I što je najvažnije ,nije uljnnopropustan.
Materijal čašice ležaja je napravjlen od bronce dok je osovina od vrlo čvrstog čelika I kroz sve ove godine korištenja nije došlo do povećanja zračnosti ;ležaj je vrlo stabilan.
Motor je u radu nečujan ,gramofonski tanjur postiže nominalnu brzinu u trenu I vrlo je teško smanjiti broj okretaja (video) jer kontroler unutar flopija munjevito nadoknađuje deficit smanjenja okretaja rotora što nije bio slučaj kod Linn Sondeka , Heybrooka ili bilo kojeg gramofona kojeg sam koristio u prošlom ,manje diy životu
Doduše ,nabrojani gramofoni koristili su gumene remene pa je možda nepravedno uspoređivati koncept gumenog i krutog remena kakvog sada koristim.
Točnije ,radi se o dynema niti koje se između ostalog koristi u ribolovu.
Karakterizira je imunost na istezanje tako da pri udarima najzahtjevnije dinamike iz brazde ne dolazi do efekta ''pada'' I uljenjivanja zvučne slike.
Reklo bi se ,otporna na udarce
Proklizavanje niti riješeno je navlačenjem prsta s lateks rukavice preko pogonske remenice jer mi je trajno gumiranje same remenice , nemoguća misija.
Poanta ovog posta nije ta da uspoređujem ac I dc motore jer nemam dovoljno znanja u poznavanju materije već da prenesem svoje iskustvo upotrebom takvog konkretnog motora koji u velikom broju leže u svakom računalnom servisu I čekaju zatrpavanje na deponiji
Napajanje flopija odrađuje lm338k I izlazni pin spojen je direktno na pin konektora uređaja jer na taj način motor puno brže reagira na kočenje sistema ,zvuk je brži I autoritativniji.
Negativna strana flopi motora je ta da je za 45 okretaja potrebno zamijeniti remenicu za 33 ,većom.
Moguće je frekvencijom mijenjati brzinu okretaja ali za tim nisam imao potrebe niti entuzijazma jer 45-ice imam samo dvije ,a muzika s tih ploča nije mi više zanimljiva.
Drugi problem je kućište.
Iskustvo pri konstruiranju kućišta ,točnije poklopca iznad rotora motora kod jednog klijenta ,govori da čelični pokrov kao rješenje ne dolazi u obzir.Dakle plexi ili aluminij ili što slično ,nemagnetično.
Čelik je ,pretpostavljam ''pojeo'' dio fluxa I motor nije mogao pouzdano startati svaki put.
Još jedna zgodna stvar je da flopi motor može startati I zaustavljati se (ili samo pauzirati trećim tasterom kao kod Technicsa 1200) spajanjem tastera na optičke senzore I prekidače na ploči kontrolera bez uvođenja dodatne elektronike za on/off funkciju ili se jednostavno ugradi polužni prekidač nakon stabilizatora.
Pokušao sam upogoniti motor spajanjem na baterijski izvor iz mobilnog telefona kako je prikazano na audioorigami stranici ali ta varijanta nije upalila tako da sam najbolji rezultat postigao izvorom stabiliziranoog napona od 6V dobivenog sa transformatora 200-ak VA.I manja upotrijebljena snaga trafa daje dobar rezultat ali dinamika je ipak okrnjena sa 30-ak VA izvora.
Nakon slušanja ispravljača izbor je pao je na MDA-970 ,Motorolin most ,spojen na 10000μF prije 338-ce.
FR I Schottky nisu bile u stanju popratiti zahtjeve za dinamikom I timingom modulacije.
Dakle sklop dobro reagira na raznolike komponente ispravljača ,što jako volimo ,nije tube rolling ali blizu
Konstrukcija motora smještena je na blok aluminija spašenog iz automehaničarske radione (nekakav ABS servo blok mase oko kilograma) te je ovješen na dva kuglična ležaja s laganim težištem rotora motora unatrag te se na taj način postiže samozategnutost neelastične nanofil niti prema obodu tanjura.
Tanjur I ležaj gramofona došao je od Lenca l75 I sa svojih 4kg mase nije pretežak partner za motor.
Nadam se da je moje skromno iskustvo potaknulo još nekoga na reciklažu ovakve spravice.
Vrlo je zanimljiva I brzo upogonjiva solucija.
Testiranjem s napajanjem i korištenjem materijala koji svi čuvamo po ladicama ,može se postići dobar rezultat.
Bio sam skeptičan prema projektu nakon pronalaženja ideje na netu ali pošto nije bilo iskustava osim autorovih (niti sam ih ikada pronašao) ,upustio sam se u projekt I iznenadio se.
Jedini pogon koji je sličnih I u nekim segmentima moguće boljih osobina od ovakvog remenskog ,po mom doživljaju je tarni ,sa naravno nekim svojim nedostacima ali ništa kod gramofona ne može biti savršeno I u tome možda leži dio čari ,kako je netko u ovoj temi napisao ''Svaki svira drugačije''
https://drive.google.com/file/d/0B8kj-_ ... dJek0/view