Watch on youtube.com
a drugo evo jedan projekt horni na kojim radim već zadnjih 2-3 godine, neki moj mali hobi koji je još uvijek u razvitku. Horne su već u dosta dovršenom stanju… tako da se malo strpite dok popratim sve slike po kojim komentarom oko izrade. Slika će biti dosta tako kome se neda čitat bit će mu jednako sve jasno ako gleda.
Otvaram i temu kao otvorenu raspravu oko ovom tipu zvučnika , tako da tko je željan može mi slobodno podijelit iskustva ili zapažanja na temu , biti će svima vjerujem drago.
Prvo da kažem kako ovo je bila neka moja želja za radit horne okruglog presjeka , malo naprednije i bolje nego sam bio do tad radio. Lake ( relativno ) za izradu , da dobro pokriju što širi spektar , da budu veće osjetljivosti i da na kraju budu dobre za slušat.
Sad ne smatram da je to ispravan put za izradu dobrih horni ali to mi je i škola. Sad smatram da iza jedne dobro zvučeće orne dolazi prvo pravila odabir zvučnika i kasnije pravilna horna za njega. Ona se po meni ne dobiva iz neki čarobni i tajnih formula već iz proba i prijašnji iskustva , vlastita i tuđa. Ali opet nije na štetu koristit simulatore i formule za si pomoči pogotovo ako se radu složenije gradnje . Bolje imat pogođenu hornu izrađenu od mediapana kockastog presjeka nego nepravilnu okruglu…
Tako da bolje potrošit vremena i novca na izradu više probni horni nego odmah ići na ovakvo nešto.
Osobno smatram da kod horne svaki njen detalj ima velikog utjecaja na zvuk , pa i ako imamo dobar zvučnik s lošom hornom on propada…
Volumen komore, površina grla i usta i dužina horne uzimaju se kao neki startni paremetri , jednako kao i rast horne koji može biti exponencialan , tratrix , kostantni-konusna ili kombinacije
Ali po meni materijal od kojeg je horna napravljena , oblik komore , pozicija grla , dampiranje , položaj i broj presavijanja ( jednako kao i njiov oblik ) i di se ta presavijanja nalaze , položaj usta sve utječe na krajnji rezultat , a ima vjerujem tu još toga.
Početna ideja kod ovi horni bila je jedna a kasnije se promijenila. Prva ideja bila je napravit horne koje bi koristile po dva zvučnika . Razloga je bilo više , povećati efikasnost uz malu pokretnu masu , imati dva mala zvučnika koje će imati pomak zraka kao jedan veći činilo mi se dobra ideja. I ta dva mala trebala su reproducirat gornji dio bolje nego veći zvučnik.
Izabrao sam prvo koristit Fosteksove Fe126en zvučnike , koji nisu ni tolko loši u nekoj dobroj horni… samo opet bi im dobro došao ( to je stvar ukusa ili prilagodbe ) neki visokotonac i sub …
Kod ovih horni od stakloplastike pokazalo se grlo pretjerano velike površine i rast koji je bio eksponencialan ne dobar. Najveću zamjerku sam imao izraženom piku u odazivu na oko 160Hz
Sad čemu to prepisat… mislim da je glavni krivac exponencialan rast koji je u prvom djelu previše blag a možda ima tu i prva dva zavoja koja su previše blizu.
Tu se postavlja pitanje i materijala horne , nju sam radio od stakloplastike s time da je uglavnom ona pletena-roving korištena . Tako se dobije puno veća količina vlakna u stjenci , također pazio sam da mi se horna u početnom djelu dira sa jednim dijelom na onu koja prolazi iza nje, da bude čvršća. U stražnji dio horne sam također ugradio jedan polumjesec od drva koji mi je pomogao kasnije za ukrutit hornu i za je kasnije pričvrstit za noseću konstrukciju. Ali opet oko je rezonantna frekvencija horne u čujnom području tu dolazi do problema…Imam neke planove za buduće horne koje će biti od kombinacije materijala baš iz tih razloga , i neću više ganjat samo krutost konstrukcije…